fredag 4 juni 2010

Helg i vecka 22

Helgen inleddes med den godaste maten! Tunna skivor av kassler, potatissallad med bitar av äpple och rödlök, tzatziki, rataouille och melon, skuren i skivor. Till det värmda små baguetter. Vi firade sitta-ute-på altanen-och-äta-fredag. Jag hade ork kvar när jag kom hem från jobbet så jag fixade ihop lite smått och gott, bla den franska grönsaksröra som har gett namn åt filmen Råttatouille (dryyyyyyyg film, IMHO) Skar ner två små squash, två paprikor och två små rödlökar. Fräste dem i lite olja och skar ner fyra stora tomater. Saltade och så fick det puttra under lock, med en bottenskyla vatten. Strö över lite timjan - jag hade inte färsk, så jag tog ur burken, rör runt och servera. Om man vill hetta upp det lite, så kan man låta lite spansk peppar puttra med.

Strange saker händer. Inte bara strålande sommarväder ( med kravlista från Beijing??) utan också det här. När vi vaknade imorse hade en del av veden vält. KM tror, att det är som att veden har torkat och någon har staplat den lite fel från början.

Lördag ska ägnas åt loppis, klippa gräs och putsa fönster. Äldste sonen fick en ny skjorta igår och på prislappen hängde en bedjande blick från mig "Snälla, hjälp din gamla mor att putsa fönster imorgon. Eller klipp gräset".

Inga kommentarer: