söndag 16 september 2012

Var noga vilka knappar ni trycker på

Panik i bygget idag. Jag gjorde matlådor med chili con carne och skulle lägga dem i frysen. Men allt var mjukt i frysen,nästan helt töat. Av någon anledning var frysen avstängd. Jag tror att jag själv har av misstag stängt av dem, i tron att den stod på snabbfrysning. Istället för att trycka på knappen "snabbinfrysning" så tror jag att jag tryckte på  frysens avstängningsknapp, någon gång i torsdags, kanske. Det medförde att
  1. jag tömde frysen på fem kilo is
  2. hittade tre burkar med lingonssylt. 
  3. vi äter lax till söndagsmiddag
  4. en okokt höna från 2007 slängdes
Lingonsylten är ytterst välkommen.  Vi äter jättemycket lingonsylt och denna sylt har min kära mamma kokt. Hon gjorde gärna det, köpte lingon och kokte dem till sylt, tillsammans med sina  röda vinbär. Syrlig och god sylt. Men hon var inte mycket för att sätta etiketter på sina burkar. Jag har hela tiden trott att de tre burkarna är avkokt saft från röda vinbär och som skulle kokas med en hiskelig massa socker till gelé. Så var det inte. Nu hivade jag upp sylten i glasburkar istället och ställde i kylskåpet. Det medförde att jag fick städa ut gamla burkar för att få plats med dem. Städa och slänga gamla burkar och torka ur alla hyllor. Så går det när man trycker på fel knapp.

Inga kommentarer: