torsdag 10 februari 2011

Böcker jag återvänder till



Precis lämnat böcker på biblioteket, jag hade en aning om att de var något försenade och mycket riktigt. Tre dagar försent lämnades de, tariffen är 5 kr/dag OCH bok, inalles 45 spänn. Hmmm, lika mycket som en hög med pocketböcker på Kupan. Men de kanske jag inte vill läsa. Och så kan man ju be att få påminnelse i mobilen av biblioteket. Men 45 spänn...

Jag har plockat fram min all-time-high favoritbok ur bokhyllan En bön för Owen Meany av John Irving. Ni vet, han som skrev Garp och Ciderhusreglerna. En bön för...har jag läst cirka 5 gånger och den är fantastisk. Owen Meany är en kortvuxen kille med förstörd röst vars liv redan är utstakad; han är Guds redskap. ALLT i Owens liv är avsett med en mening och allt händer med avsikt, det finns inga tillfälligheter. Med fast och kärleksfull hand styr han över sin kompis Johns liv, både mot lycka och olycka. ÅH, vad jag tycker om den. Varje gång jag läser den, gråter jag vid samma episod.

Inga kommentarer: