söndag 27 april 2008

Knappt godkänt

Följande alster visas upp och utvärderas: gröna pulsvärmare i 100% ull, tovade i tvättmaskinen och dekorerade med knappar. De korta är tvättade i 40 grader och de långa i 60 grader. De korta tovade sig MYCKET mer är de långa och jag tror att det beror på att garnet är lite lösare tvinnat, även om det är en-trådigt i bägge värmarna. Jag fick klippa av en rejäl bit i sidan, på de långa för att få en någorlunda passform när jag sydde ihop dem. Bägge bitarna vred sig något hiskeligt och de hade romb-former när de kommit ur tvättmaskinen! Någon som vet varför?

2 kommentarer:

Tomtan sa...

Tror att du lyckats bättre om du sytt i hop dem innan. Om man inte har färst trådarna brukar de fastna och dra iväg.. förstörde en ryggsäck så det bara var att kasta för att jag sydde på axelremmarna innan... //E

miaring sa...

Tack för tipset. Jag hade fäst trådarna innan men inte sytt ihop dem. Trist med din ryggsäck men det är så man lär sig, trial and error... och lär andra!