fredag 5 mars 2010

Försök på egen hand


Jag pickade hål i plasten med en vanlig vass stoppnål, hela vägen runt alla konturer. Det är nog bra att ha någon form av handtag för jag fick kramp i handen. Därefter gnuggar man in textilfärg på plasten, som förhoppningsvis rinner ner i hålen och markerar var man ska sy. Limegrön fungerade inte så bra. Vit färg syns nog bättre och jag tror att ylletyget sög upp mycket av färgen också. Jag tog skräddarpennan och fyllde i. Den är dock inte beständig, så där får man fylla i efter hand.

Sen är det bara att sy utav hjärtats lust. Jag måste ge mig ut på jakt efter mer garn. Nu använder jag upp det sista av garnet som fanns i den färdiga materialpåsen.
Vad det ska bli? Ett nålbrev, tror jag



6 kommentarer:

Assi sa...

Jag broderar ju också på vadmal och tycker att det är svårt att föra över mönster. Detta var ju ett smart tips! Vad använder du för textilfärg och för plast!
Assi

metamorphosis sa...

Åh, så skoj med yllebroderier!
Blir sugen att leta rätt på den där lilla vadmalsbit jag vet att jag ska ha liggandes ngn stans...

Om du inte redan har kikat där så rekomenderar jag varmt www.mednalochtrad.blogspot.com

Merope sa...

Hej! Så spännande det ser ut! Att överföra till textil är ju aldrig lätt. Jag har provat att punsa med en kolblandning och även krita men har till slut givit upp och syr numer alla konturer med efterstygn. Det går faktiskt snabbt, sitter så länge jag vill (och kan döljas under det broderade) och orsakar ingen skada på tyget.
Jag vet att även Broderibloggen använder denna metod.
http://www.brodera.nu/blogg/
vänligen
Maria Ehrenberg
http://mariaehrenberg.blogspot.com/

Mia sa...

Du så kul det där ser ut, gammal sömnad är jättekul. I norge har dom såna ullbroderier på sina folkdräkter. Ull på ull. Av någon underlig anledning blev det sverigedräkten på mig;) som ligger ofärdig i ett skåp sen många år..underlig för det är silkegarn, inte alls så kul som ullgarn.. nu ska jag följa dina smarta tips :)

med nål och tråd sa...

åh så fint det ser ut, och javisst är det svårt att föra över mönster. Jag brukar bara brodera fritt på ylle, eller så nålar jag fast en pappers-schablon som jag kan brodera runt.

Sunna sa...

Du verkar ha kommit igång ordentligt, fint blir det