lördag 20 mars 2010

Uppföljning


Broderat idag igen, i mer organiserad form än i TV-soffan. Vi hade uppföljning på yllebroderi-kursen. Nu känner jag att jag har grunderna i yllebroderi, så att jag kan komma vidare. Schattérsömmen sitter inte riktigt än så den får jag träna på.





Jag ger er alla goa rara bloggläsare en korg full med färg. På kursen idag visade en dam hur hon gör, för att förvara sina garner. Man tar den uppklippta härvan, lägger den över ett dörrhandtag eller dyl och delar den i tre delar. Löst, löst flätar man den, till nästan slutet och fäster flätan med en av tredjedelarna, runt om slutet. Sen lossar man flätan från dörrhandtaget och när man behöver en tråd, så drar man bara försiktigt ut ut en ovanifrån, utan att behöva lösa upp härvan. Det funkar, jag provade med en gång. Har man otur och drar i en av trådarna som sitter i knuten runt flätan så får man låta den sitta och dra i en annan. De lossar jättelätt så man känner om tråden bjuder motstånd.

1 kommentar:

Efwa - Medea sa...

Ååh vilket bra tips. Det mesta av ullgarnet jag fick av min vän är avklippta härvor så jag ska testa att göra så här när jag kommer hem till Sverige.