måndag 8 juli 2013

Betyder "baum" träd eller gran??

Stora händelsen som jag går och väntar på: två veckors språkresa. Vid nästan 48 års ålder!!! Det började så här, steg 1: Beklagan inför jobbarkompisar över att jag aldrig kunde åka på språkresa i min ungdom. Andra kompisar åkte till Brighton och USA men det fanns aldrig några pengar för dylika resor i min familj. Det var en stor men tyvärr ouppnåelig dröm. Steg 2: min jobbarkompis får en inbjudan till bröllop i Munchen, Tyskland. Företagsam som hon är, undersöker hon om det finns något sevärt eller någon aktivitet som är värd att spendera några extra dagar på. Smart tänkt,  hon ska ju ändå dit och då kan man ju göra en semester av det, sommarlovet är ju långt. Nu börjar steg 1 och steg 2 så sakteliga formera sig till steg 3: Min jobbarkompis kollar språkundervisning, en språkkurs och DÄR! hakar jag på.Total nybörjare i tyska, kan endast enstaka glosor och noll koll på grammatik, jag menar det verkligen; jag har obefintliga kunskaper i tyska. Aldrig studerat tyska. Såklart ska vi bägge åka på språkresa. På söndag bär det av. Tjugo lektioner i veckan i två veckor. Tjooohooo!
fakta: Munchen är Tysklands tredje största stad. Det är vad jag vet om resmålet i nuläget. Gemuse betyder grönsaker. Det är vad jag kan för glosa i nuläget. Uppdatering sker efter hemkomst

Inga kommentarer: