onsdag 28 oktober 2009

Minisemester



Varit ute på vift tillsammans med min brorsdotter. Vi åkte en sväng till Blekinge för att hälsa på bästa kompis J och hennes dotra. Bara avkoppling, inga måsten eller höga krav. Fyndade örhängen i keramik på GinaTricot, 35 spänn! En tvålgjutar-sats minus tvålmassa på Litauenhjälpen för en tia. Två dofter, tre färger och gjutformar fanns kvar i paketet. Tvålmassa hittade vi lätt i en pysselaffär. Där köpte jag också stora Rocaillepärlor, att sticka in i ett par vantar. Innan har jag trätt upp pärlorna före jag börjat sticka men det sliter så mycket på garnet, tycker jag. Provade att dra igenom pärlan på maskan med en tunn virknål istället och det går hur bra om helst. Och så sista bilden ett par fingervantar, i alpacka och raggsocksgarn. Jag funderar på att prova på, att göra en kavelfrans i det blå och gröna garnet och sy fast i kanten på vantarna. Det kan kanske förhindra vantens kant att rulla sig, ett ack så vanligt beteende hos slätstickade kanter. Svårt att dressera bort, det hjälper bättre att distrahera kanten med en kavelfrans.

1 kommentar:

Call design sa...

Kul är det med utlykter. Du har haft trevligt sällskap och många fina fyn har du gjort likaså!