söndag 7 juni 2009

Sommarpåse Lyx

Jag har anmält mig till Sommarpåse Lyx och för att hjälpa sin hemliga kompis ska man svara på frågor. Varsågod

Min önskebok just nu? Jag vet inte! Jag är totalt insnöad på fantasy-genren och har precis avslutat Twilight-serien. Jag läser inte alls svenska deckare, finns inga sådana i min bokhylla. Däremot finns det böcker av John Irving och några av Joyce Carol Oates. Sk chick-lit går bort direkt men som sagt, jag har cravings för fantasy.
Den bästa bok som jag gett bort är nog Den vidunderliga kärlekens historia av CarlJohan Vallgren. Mamma fick Bröderna Benzinis fantastiska cirkusshow, den är också bra.
Begagnade böcker tycker jag är toppen!
Jag läser gärna böcker på engelska. Ibland läser jag hellre böckerna på engelska än svenska, speciellt ungdomsböcker , som varar lite längre då.
För länge sedan lyssnade jag på kassettböcker (ja, så gammal är tant) när jag var ute och motionerade. Jag gick flera kilometer extra för att lyssna klart och då var det Dorothy Gilmores böcker om Mrs Pollifax. Men tyvärr har jag inte utrustning att lyssna på dagens modärniteter. När jag var liten ÄLSKADE jag pysselpaket och det gäller än idag; pärlor, ull att tova med, garner, fina askar...
Jag tycker väldigt mycket om örhängen och armband. Det finns tvådelade örhängen från K-design som jag tycker är så roliga.
Jag samlar inte på något, jo roliga minnen, hihihi...
När jag inte läser, så stickar jag och virkar, nålfiltar, gör armband... Jag tycker om att jobba med händerna, med (nästan) alla sorters handarbete.
En perfekt sommardag innehåller picnic vid sjön, läsning på en filt och lite stickning under ett träd.
Favoritfärgen varierar men måste jag säga något så är det grönt (just nu, i alla fall) Det finns ju så många olika sorters grönt men ärtgrönt och olivgrönt är fint. Jag är inte så förtjust i pasteller. Favoritland är Danmark, vi var ofta där när barnen var små och jag gillar språket (och ölen).
Jag har många Favoritfilmer; Sagan om ringen och Stardust kommer jag på just nu. Favoritteveserie all time high är Vita huset (West wing) och Matador (dansk serie som gick på 90-talet). Star trek med kapten Picard är mumsigt och så är jag lite svag för doktorer också, inte jättemycket men en svag dragning finns.
Jag är född i Kristianstad 1965.
Min plats på jorden är nog där min familj är.
Inga allergier, nope.
Jag slutade tvärt med godis för tre år sedan när jag mådde botten så nu knaprar jag nötter och snacks.
Jag är en sucker för rött vin, det är det bästa jag vet.
Rent allmänt så gillar jag att umgås med kompisar, handarbeta, mat som knastrar när man äter den, ....
Rent allmänt så ogillar jag socker, färgen lila, laga mat tillsammans med andra...

Jag funderar ett tag till så kanske jag kan komplettera vissa svar som är lite vaga. Det tar tid att komma underfund med vem man är. Sen ska det ju vara lite knorr på svaren också...

3 kommentarer:

Sofie sa...

Läs Sugar om du inte redan läst den. Om en prostituerad kvinna i London. Helt underbar och påminner lite om "den vidunderliga..." i språket

Din hemliga bokvän sa...

Spännande att läsa om dig.

Eftersom den här bloggen handlar mer om garn än böcker undrar jag om du möjligen för listor på böcker du redan läst.

miaring sa...

Tyvärr, jag har inga listor på böcker som jag läst, den listan hade blivit såååååå lång. Men jag ska försöka komma på fem önskeböcker, låt mig fundera bara. Eller skicka din bästa bok!