måndag 31 augusti 2009

Ring, ring...


07.10 ringde telefonen och en äppelkäck röst frågade om jag kunde vikariera, i en trea idag. Javisst, grumlade jag fram och fumlade efter glasögonen. Första arbetsdagen! Det var så kul, att stå i ett klassrum igen. Fast kombinationen telefon och väckarklocka är inget vidare.

Hörni förresten, som stickat mönstret Swallowtail. Jag håller på med första diagrammet och det står att man ska repetera det tills det finns 194 maskor. Jag har nu 169 maskor och sjalen är ju ytte-pytteliten, det är ju ingenting! Fråga: Hur mycket växer sjalen med, när man stickat liljekonvaljemönstret och själva bården? Jag stickar i entrådigt grönt (som om färgen skulle ha någon betydelse, kloge!) med stickor 3.5. Jag vill inte att sjalen ska bli för liten och för att täcka min silverrygg så kanske jag ska utöka med fler repetitioner. Men då måste man väl räkna om så att maskantalet stämmer när man går över till liljekonvaljerna? Rara små problem...

2 kommentarer:

Susilull sa...

Har precis klarat av min andra Swallowtail. Och ja, den kan bli ganska liten beroende på garn.
På den första utökade jag första mönster delen med 4 rapporter, men fick fuska till det lite för att få allt att stämma.

Mia sa...

Grattis till vikariatet :) nu måste ju livet kännas lättare. Stickningen kan jag inte hjälpa dig med, men det kan säkert någon annan. Har konstaterat att swallowtail är ganska populärt.