tisdag 25 augusti 2009

Spiss pao spiss



Tjoooohoooo, inlägg nummer 600! Jag stickade upp en härva med entrådigt ullgarn , som legat länge hemma. Jag har haft det så länge, att jag glömt vad det är för garn, kanske Kaunis... Enklast möjliga, lägg upp tre maskor på stickor nr 9 och öka en maska varje varv. En öhpt+omslag vart fjärde varv, förskjuten 14 maskor i sidled. Jag ökade varje varv, för att få den tillräckligt bred. Jag gillar breda sjalar, jag vill ha dem så breda att man kan knyta snibbarna bak i ryggen. Sen en kant runt om med lite omslag och hej och hå, så var den färdig. Kanten blev snygg i färgen, lila inne och så en yttre grön. Men, kvar i garnkorgen finns två härvor entrådigt ullgarn till. De ska nog bli sjalar, de också. Jag tror att de vill bli spetssjalar. Men det får inte gå åt mer än 100gram, för det är vad jag har. Har ni något förslag, på 100 grams spetsstickade sjalar, kära läsare?

2 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Den är fin , enkelt mönster men ack så effektivt.

Ha de gott
Eva

Iwona Eriksson sa...

Tack för tipset på min blogg. Jag skall nog börja med markörer. Detta är bättre än att prova hur länge räcker tålamodet :)
Det blåa garnet har så fin färg men jag är inte bra på sjalar tyvärr - provar och testar än så länge. Jag skulle nog improvisera...