onsdag 19 augusti 2009

Upp i saddlen




Nu har jag rotat i garnkorgen och hittat blått merinogarn, Malabrigo, tror jag att det är. Fått flätor på lillhjärnan så det blev ett par tumvantar med flätor i mudden och på ovansidan. Jag provade en ny - för mig, i alla fall ihoptagning i toppen. Den heter Saddle och går i princip till så att man stickar önskad längd på vanten, alltså så lång man vill ha den. Man markerar sidans fem maskor( jag använde fyra för det hade jag som sidmönster redan) och sedan stickar man fram och tillbaka på de fem och för varje gång man vänder, så stickar man ihop en av ovansidan resp undersidans maskor. Ungefär som när man stickar och formar undersidan av en häl. Vanten blir lite fyrkantig i formen men fördelen med Saddle, upptäckte jag, är att man kan sticka färdigt mönstret. Man behöver inte anpassa mönstret till ihoptagningarna. Lite fiffigt och så KUL att prova på något nytt!

Inga kommentarer: