söndag 6 september 2009

Hmmm...


Inne på sista varven av Swallowtailen. Lite meckigt att sticka ihop nupparna för det var så lätt att något av omslagen hamnade utanför. Under Blocking på mönstret står det att sjalen ska soak = blötläggas i minst 20 minuter. Gör ni det? Låter ni era ylleplagg ligga i vatten så länge? Jag har, utan att reflektera så mycket över det, snabbt tvättat och snabbt sköljt mina ylleplagg. Efter ett tips på en blogg, så centrifugerar jag nu också dem, innan de blockas. Men kanske ska ull blötläggas? Hur gör ni?

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Jag brukar låta ullsjalar ligga i vatten ca 10 min och krama ut överflödigt vatten i en handduk innan jag blockar. Det har funkat hittills.

Efwa - Medea sa...

Jag tror att man blötlägger så länge för att garnet ska hinna "omformas" i den form du skapat när du stickat. Innan jag gick på handarbetets vänner sköljde jag bara ur och lät dem inte ligga länge. Men nu gör jag det, trallala...