tisdag 22 december 2009

Grötigt

Amäh! Exakt hur länge tar risgrynsgröt på sig att bli färdig? Låt svälla i ca 40 minuter... tjoflöjt, klockan kvart över fem kokte jag upp ris och vatten och nu, klockan 18.54 så har gröten möjligtvis svällt till hälften. Mamma, var är du nu när jag behöver dig. Det var alltid du som kokte gröt och jag hann aldrig lära mig det. AAAAArghhh...
edit: nu är gröten färdig och det tog två timmar och en kvart för den att svälla ihop. Exakt som Mia skrev i sin kommentar: fyra gånger så lång tid som paketet angav.

4 kommentarer:

Mia sa...

Gröten är som knäcken, det tar alltid fyra gånger längre tid att få den färdig än vad som står på paketet.

God jul !

Sunna sa...

Du måste ha fel recept vännen, när mamma inte finns längre får man be sina vänner och jag är expert på gröt, 3 dl grötris kokas med 6dl vatten och en klick smör, en bit hel kanel och en smula salt. när vattnet kokat in häller man på 12 dl mjölk och bästa reultatet får man med röd mjölk, tyvärr för alla kalorijägare, sen ska det sjudas ihop, teflonkastrull är oumbärligt för det bränns lätt Lycka till

Susilull sa...

Tur det blev gröt till slut.
Själv är jag helt värdelös på detta med gröt, det blir på sin höjd en färdigköpt "korv".
Däremot skall jag göra äggostar i kväll, det är också en äventyr, man vet aldrig hur det blir!

Så jättefina julklappar du fick av dina konstnärsvänner!!

Ha nu en riktigt skön och God Jul!!

Med egna ord sa...

Hej du!
Jag brukar alltid koka upp gröten kvällen innan jag ska ha den, sväller jättebra i kylskåpet. Jag kokar upp ris med vatten, sen häller jag i mjölk (röd), kokar upp ordentligt och rör om under tiden. Sen tar jag av kastrullen från spisen och gröten får stå och svalna innan jag ställer in den i kylskåpet. PERFEKT, så kan man pyssla med annat istället för att stå vid spisen och röra i en gryta hela dagen/kvällen och bli arg på en gröt som inte blir som man vill att den ska bli.
Stora julkramar och Gott Nytt År!
Siv