onsdag 25 februari 2009

Pocket&Trix-svar

Hej min Pocket&Trix-kompis! Här är mitt "bok-jag". Om det är något du undrar över, så är det bara att fråga.

Min favoritgenre, all time high, är Fantasylitteraturen. Med stort nöje, läser jag böcker som Liftarens guide till galaxen, Över Näktergalens golv, Harry Potter och Skämmerskans dotter. Ungdomslitteratur som är välskriven, är toppen, tycker jag.

Ett lästips som jag fått men ännu inte hunnit med, är OM JAG KUNDE DRÖMMA av Stephanie Meyer. Hon har skrivit en svit på fyra böcker om en vampyr, Edward och Bella. Jag är också sugen på att fortsätta läsa böcker av Neil Gaiman. En jobbarkompis lånade mig ANANSI BOYS och den gillade jag skarpt. CORALINE har jag också läst av samma författare – hu, så läskig!.

Jag läser väldigt gärna böcker in English!

Någon direkt favoritförfattare har jag väl inte men jag har läst en del av Joyce Carol Oates och John Irving. Böckerna om Mma Ramotswe (med res för stavningen, kommer ur minnet) i Botswana, läste jag och de gav en feelgööd-känsla. Däremot gav hans bok, som kom efter Damernas detektivbyrå, , Filosofiska Söndagsklubben, mig inte alls samma varma trivsamma känsla. Den uppfattade jag som seg och lite trist.

Jag är inte så förtjust i sk chicklitt och heller inte svenska kriminalromaner – jag vet, det är konstigt men jag har inte fått någon energi eller inre bilder av de jag läst och då lägger jag ner.

Film tittar jag väldigt mycket på. Jag gillar filmer med Fantasy-tema t ex Star Trek-filmer, I, Robot och Stardust (Neil Gaiman har skrivit boken!) Jag tittar också på Gudfadern och danska filmer som Elling

Jag sörplar gärna både te och kaffe men däremot äter jag inte godis. Jag försöker undvika sött för jag mår alls inte bra av det. Nötter knaprar jag gärna. Jag stickar och nålfiltar lite grann men är inte någon sportig typ.

Jag vill gärna läsa din favoritbok. Jag gillar att få boktips av andra människor och gärna böcker som de tycker om. Det är kul att diskutera böcker, som man läst tillsammans. Fast ibland tror man inte att man har läst samma bok!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vad praktiskt att En bok om dagen fixade så bra frågor som vi kunde besvara. Nu har jag fått något att tänka på inför ditt första hemliga bokpaket! Håll utkik i brevlådan!

Anonym sa...

Så, nu har jag varit och införskaffat pocket och trix till ditt bokpaket. Hoppas du blir glad!