torsdag 13 mars 2008

Min kära...





...svägerska L kommenterade förfärat att det var över en vecka sedan som jag skrivit i min blogg. Hon menade " att tar man på sig något sådant så...." ja kära Calvins ättling, här följer:
Gardinerna är klara och uppsatta - fönstrena putsade i härligt vårväder och jag är himla nöjd. Färgen är vårligt grön och mönstret är precis lagom. Enda nackdelen såg jag när jag körde och hämtade A; tyget är väldigt vitt på baksidan! Det är inte så fint... Grannarna får väl komma in och se dem från "rätt håll" då! Jag har också sytt en löpare i samma men den sparar jag till helgens 15-årskalas.
Jag har börjat på sjal i grönt kaunigarn och det är ju ljuvligt att sticka i, stramt och stringent! Jag är sådär halvnöjd; garnet och färgen är perfekt men mönstret blir lite för buckligt för min smak. Det är fyra ödht efter varandra och det gör att hälften av romben -alltså en mönsterrapport- bucklar ut och hälften sjunker in. Kanske blir det bättre när den blockas - om den kommer så långt!Uddarna blir fina men man lägger upp dem med åtta maskor efterhand och det gillar jag inte riktigt. Jag vill ha uddarna inbakade i mönstret så att de bildas när man stickar ELLER att man stickar på en uddig kant efteråt. Min blå mohairsjal väntar på avslut men jag är så velig helt plötsligt. Tänk om den blir för liten - eller den är redan för stor? Hur stora - jag avser längd -stickar ni era sjalar? Jag vill kunna ha den kring halsen men också kunna ha den om ryggen - nej, inte samtidigt.
Den mäter nu 77 cm från nacken och ner och det kanske är i minsta laget? Det har gått åt två nystan än så länge så det finns gott om garn kvar, tack vare Hemlis-vännens kloka tanke!


















Inga kommentarer: