lördag 23 februari 2008

Hemlisgarnet tar form...

Jag har börjat på en sjal i mitt hemlisgarn. Det är ett roligt mönster som jag hittade via denna blogg. Kruxet är att försöka lista ut vad de finska beteckningarna kan betyda. De flesta har jag lyckats lista ut eftersom spetmönster brukar innehålla samma ökningar och intagningar men i detta mönster används ett "W" som jag inte riktigt får rätt på. Det fattas maskor på nästa varv om jag stickar endast en rät maska så det är nog en ökning av något slag...

ikväll bjuder vi en vän på middag. Jag har varit sugen på potatis-och purjolökssoppa länge så det blir det till förrätt och sen kycklinggryta med pressad potatis. Till efterrätt vankas det brylépudding och chokladpudding i små portionsformar.... Kom snart, gästerna, jag är hungrig nu!

1 kommentar:

Kerstin Andreasson sa...

Det låter gott!
Angående det finska mönstret har jag fått detta förslag från Anna (http://garndrommar.blogspot.com/)
"sticka en maska i främre kanten (måste ju innebära främre maskbågen), en i bakre maskbågen, och ytterligare en i främre.
Dvs. man får tre maskor från en maska"

Hoppas att det hjälper!
/erstin