måndag 30 november 2009

Julklappspåse-läsare

Hej käraste hemliga julpåsetomte,
Här kommer lite om mig, varsågod. Om du undrar något, vilket jag hoppas att du gör, så hör av dig.
Min favoritgenre all time high, är fantasylitteratur, som t ex Liftarens guide till galaxen . Gärna lite galna böcker, som t ex Terry Pratchetts Jag sträckläste Twilight-serien i våras och blev helt slukad av den. Jag har många favoritförfattare t ex Joyce Carol Oates (särskilt hennes ungdomsböcker) och John Irving men jag tror att jag har läst allt som de har skrivit (eller ska) Jag läser mycket gärna på engelska, no probblämms. Jag har svårt att lyssna på böcker, det funkar inte riktigt för mig. Inga speciella samlarböcker, jag konsumerar böcker, inte konserverar dem. Ingen lista, tyvärr. När jag läser är jag ute efter andra människors tankar och erfarenheter, att utvidga min egen lilla fyrkantiga värld. Alltså, jag trodde att jag läste det mesta, men när man tvingas tänka efter så här, så är det en hel del som jag undvikit. Chick-lit går fet-bort, jag förstår inte meningen med dem. Svenska deckare, typ Läckberg har jag heller inte fastnat för, tyvärr. Jag skulle vilja prova på att läsa böcker, som skrivs kring intressanta levande personer, typ Barack Obama. Jag har bara inte kommit för mig att göra det. En önskelista på böcker följer nedan. Jag önskar mig verkligen vilken som helst av böckerna och skulle bli väldigt glad om jag fick någon av dem. OBS, det är en önskelista, ingen kravlista. Jag önskar mig också just DIN favvo-bok.

På min fritid slöjdar jag. Jag stickar mycket och är verkligen förtjust i GARN, särskilt ullgarn i alla de tjocklekar. Jag tycker mycket om fina stickor och andra stickrelaterade saker. Man kan säga att jag samlar på garn. Att tova ull är också kul, både torrtova (med nål) och att tova i maskin. Jag gör ibland ullbollar som jag dekorerar med diverse pärlor och pynt och sätter ihop till armband. Favoritfärger handlar mer om nyanser än om färger men GRÖNT är skönt tycker jag. Och blått. Och rött. Tv-serie? Hmmmm…jag tittar inte så mycket på TV. Men när Vita Huset gick, så missade jag aldrig ett avsnitt. Så gillar jag Star Trek också, men inte med kapten Janeway och inte så mycket kapten Kirk heller. Nä, kapten Picard ska det vara när rymdstormarna river. Fler filmer? Long Kiss Goodnight, Star Wars, Stardust, Sagan om Ringen… Inte skräckisar, det har jag inte nerver till. Jag sörplar både te och kaffe men äter inte godis. Jag har utvecklat en störning mot allför söta saker (nästan som en allergi) men snaskar GÄRNA nötter. Född i juli och därför kräfta. Något jag verkligen skulle bli glad över att få i paket? Fint garn och fina stickor, prickiga strumpor, randiga strumpor, hemgjorda saker, pärlor, fina band att sy på armband…. Avsky? Det är ett starkt ord men jag kanske inte jublar över prydnadssaker.



Inga kommentarer: