tisdag 3 november 2009

Ja, varför är det så?


Hjälp, vad mörkt det har blivit, helt plötsligt. Eller, det kanske inte kom helt plötsligt för er andra människor...I dag slog det mig, varför det ett tag känts helt naturligt att gå och lägga sig klockan fem på kvällen. Det är ju så mörkt! Gör man ingen okulärbesiktning av klockan vet man ju inte om klockan är kvart över fem eller kvart i elva. Mörkt, regnigt, kallt, blåsigt...härliga höst.
Jag har funderat på en sak, kära bloggare. Om det är en annan bloggare som lägger ut ett alster på bild och frågar efter den allmänna opinionen eller vad precis just du tycker; är du alltid ärlig då? Alltså du skriver i kommentaren: riv upp och börja om, that´s an order! (om det nu gäller en sticking) alternativt: snyggaste jag sett. Ibland får jag intrycket att det är vääääääldigt mycket fint !och urgulligt! och verkligen; ibland är det det man vill höra. Men kanske , kanske ibland vill man ha lite konstruktiva tyckanden också och då menar jag konstruktivt i bemärkelse ärliga, raka och hur f-n tänkte du här- kommentarer? Varför känns det liksom lite som skurkaktigt att säga det?

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Hmm. Jag har nog inte stött på någon som visat halvklara grejer med uppmaningen "Säg vad du tycker!". Jag tycker att de flesta bloggar som jag läser gör som jag; visar upp då det är klart. Då är det försent att göra något åt eländet - om det nu blev ett elände... ;-)

Men jag tror att det beror på hur frågan är ställd. Ibland anar man kanske att frågeställaren inte skulle vilja ha "Nej, det där ser inte bra ut!" till svar och så rundar man och slipar till så att det slutgiltiga svaret blir "Åh, så vackert!". Eller så är det så att många inte vill säga negativa saker, utan sparar sina kommentarer till beröm - och då blir det ju berömmet som syns i kommentarerna fastän det finns en tyst, negativ opinion också...

Herregud, vad rörigt man kan uttrycka sig den här tiden på morgonen! ;-)

Mia sa...

Nu slår du huvudet på spiken, riktig ordentligt denna gång. âr det inte det alla förväntar av en kommentar, att få 'pep-talk'. Alla vill ju ha skryt och beröm för sitt arbete..I stort set ser det ut som att det blir lagt ut ting vi tycker om, som vi tycker är fint och vill 'skryta'av. Ibland lägges det ut ting till inspirasjon åt andra. Jag märker nog att mina positiva adjektiver har ökat i omfång, men inte till den grad att jag säger underbart till något som ser helt j-ligt ut..hoppas jag..för ibland är man rädd att såra..men jag har en lite för ironisk uttrycksätt ibland och misstänker att jag gör det i varje fall, sårar alltså.. Men det är ju inget ont menat.. det är bara det första som faller in. Satt en dag och irriterade mig på alla
vackra' bilder från olika hem, speciellt ett som jag varit ofta på besök hos, och vet att blogbilderna inte helt visar sannheten, det resulterade i mit shabby chic bad - och det ser för jävligt ut!! Inte änns då tordes kommentarerna vara för eniga med mig.. vill du se hur illa det ser ut och ge mig en ordentlig ärlig kommenter kan du gå här;http://mialivet.blogspot.com/2009/08/shabby-chic-2009-vart-vackra.html..ser fram emot en ärlig kommentar :)

Bluewhiskey sa...

Skratt.. Ja det var ju så sant. Fast jag har nog heller aldrig stött ihop med någon blogg som ställt frågan. Och ändå om jag gjorde det, så imponeras jag oftast över hur otroligt kunniga folk är, medan jag själv staplar mig fram på halvfart.

miaring sa...

En bok om dagen: du är ju solklar, förstår precis vad du menar.

Mia: skrivit kommentar till ditt inlägg - och du vet vad jag menar med den.

bluewhiskey: det går inte att komma in på din blogg när man klickar på ditt namn. Vad har du för adress på din blogg, man är ju lite nyfiken, serru.