söndag 22 november 2009

ordets betydelse




Läste en klok kvinnas åsikt angående ordet pyssla. Hon tyckte ordet pyssla hörde till småtomtar och att man istället kunde använda ordet småslöjd. Jag gillar heller inte ordet pyssla för det låter så....fnuttigt och fnipprigt, på något sätt. Att man fördriver tiden bara, och vad pysslar du med då? Allt det stickande , virkande tovande klippande och handens arbetande förtjänar ett bättre ord. Sen vet jag inte om ordet småslöjd är bättre men det riktar i allafall in tankarna på ett mer handfast och värdebeständigt håll. Tycker jag.

2 kommentarer:

floria sa...

Eller kanske bara handarbete. Fast det kanske blir tantigt. Jag virkar, syr och stickar mest, det kanske är slöjd, men det känns som om slöjd innebär något mer... ambitöst och fint än mitt grejande. Intressant fråga i alla fall, hoppas fler kommenterar!

Millbom sa...

varför små? vad är storslöjd då?